Energie VanOns doet voorzichtig en is niet bang.

• Directeur Hoeksema denkt erover om winst aan te wenden voor prijscompensatie

Door: Theo Klein.

Leeuwarden. Klanten van Energie VanOns hoeven niet bang te zijn dat ze uit het bestand worden gezet vanwege leveringsproblemen, verzekert directeur Jaap Hoeksema. Energie VanOns (EVO) is het noordelijke energiebedrijf dat is opgericht door onder meer Us Koöperaasje, de koepel van Friese energiecoöperaties.
Onlangs ontvingen klanten van DGB-energie, een kleine energieleverancier die vanuit Hardenberg vooral groene energie van boeren verkoopt, een brief dat zij door de enorme stijging van de energieprijzen op zoek moesten naar een andere leverancier. Hoeksema: „Wij hebben niet zulke problemen. Op de huidige markt moet je wel voorzichtig opereren. Maar we werken met variabele prijzen of een jaarcontract. Langjarige contracten hebben we niet, en dus ook geen klanten aan wie we het dure gas toch goedkoop moeten leveren.”

Consumentenbond
Toen de Consumentenbond energieleveranciers onderzocht op de gezondheid van hun bedrijf, kwam EVO volgens Hoeksema goed uit de bus. „De Consumentenbond moet de uitkomsten nog publiceren. W hebben vier keer meer geld op de bank dan nodig en een solvabiliteit van 130 procent. Ik ben niet bang voor de winter.”
Vorige week liep het storm bij EVO, omdat het bedrijf op een prijsvergelijkingssite als een van de goedkoopste stond. EVO nam toen een dag geen nieuwe klanten aan. „Op zulke prijsshoppers zitten wij niet te wachten. We leveren tegen redelijke prijzen regionaal opgewekte groene stroom en laten de winsten terugvloeien naar de regio. De afgelopen jaren ging het in totaal om drie miljoen euro, die energiecoöperaties voor hun initiatieven konden gebruiken.”

Energiearmoede
Hoeksema denkt erover om – wanneer alles goed blijft gaan – uit de winst vaste klanten te compenseren voor de hoge energierekening die hen te wachten staat. „Onze leden beslissen wat er met de winst gebeurt. Het kan dus ook worden gebruikt om de energiearmoede in de regio te bestrijden.”
Juist in de huidige ongewisse energiemarkt toont een energiebedrijf dat van onderop is opgebouwd zijn kracht, denkt Hoeksema. „Ik gun iedereen zijn vijfjarig contract zodat hij voorlopig goedkope energie heeft. Maar niet alles draait om geld. We leveren niet alleen groene energie uit de regio, maar delen ook eerlijk de winsten. Zo kun je niet alleen gezamenlijk de energietransitie bekostigen maar in tijden als deze ook onderling energiearmoede voorkomen.”
Boze of verontruste telefoontjes van klanten over de gestegen prijzen heeft Hoeksema niet gehad. „De meeste mensen begrijpen wel dat we meer moeten rekenen.”

Vattenfall
Bij Vattenfall, voorheen NUON, de grootste energieleverancier in Fryslân, heeft ongeveer een derde van de (landelijk) twee miljoen klanten een langjarig contract. Maar dat leidt niet tot problemen, zegt woordvoerder Marjanne van Ginkel. „We hebben de afgelopen tijd ruim ingekocht. Een variabel contract is bij ons nog steeds voordeliger dan een langjarig.”
Met klanten die in de problemen komen, probeert Vattenfall altijd een persoonlijke betalingsregeling te treffen.

Bron: Friesch dagblad